Rödbetor

Källa: www.jonasbergkvist.com

Nitrat är en kväveform som är lättlöslig i vatten. Det finns i bland annat spenat, mangold, rucola, fänkål och grönsallad och ger en karakteristisk bitter smak. Framför allt finns nitrat rikligt i rödbetor. Nitrat är toxiskt i stora doser men i måttlig mängd leder det till sänkt blodtryck och lägre syrekonsumtion på en viss träningsintensitet.

Hur fungerar nitrat? Jo, nitrat omvandlas i kroppen till kväveoxid (NO), speciellt vid lokal syrebrist. Kväveoxid öppnar upp blodkärlen och ökar cirkulationen och på så sätt kan kroppen lättare leverera blod och syre till muskler och hjärna. Dessutom kan det finnas andra sätt, på vilket nitrat kan öka prestation.

Visst går det att tugga i sig många rödbetor för effekten, men det är knappast hållbart i längden. Det är lättare att få i sig tillräckliga mängder nitrat genom koncentrerad rödbetsjuice. Trots det ska man nog se rödbetsjuice som punktinsatser för att få hälso- eller prestationseffekter, inte som något man dricker dagligen. Det finns viss osäkerhet kring långtidseffekterna av att regelbundet inta höga doser nitrater. Det rekommenderas därför att man tar rödbetsjuice enligt nedan dos i 1-2 månader för att därefter göra uppehåll i 1 månad.

För hälsoeffekt rekommenderas rödbetsjuice till alla med högt blodtryck eller annan form av metabol rubbning. För prestationseffekt rekommenderas rödbetsjuice till såväl uthållighetsidrottare, men även lagidrottare eller andra som sysslar med intervallbetonade idrotter.

Lämplig dos är 0,5 – 1 liter vanlig okoncentrerad rödbetsjuice dagligen en vecka före tävling eller match. Inta juicen ca 2-3 timmar före start. Om loppet varar längre än 2 timmar kan du fylla på med en ny dos under loppet. Idag på marknaden finns mer koncentrerad rödbetsjuice som innehåller samma mängd nitrater i exempelvis 0,7 dl (en liten shot) som i 0,5 liter okoncentrerad juice.

Att dricka enbart 1,5 dl (ett glas) okoncentrerad rödbetsjuice 2,5 timmar innan 1 timmes cykling förbättrar inte prestationsförmågan. Uppenbarligen behövs en större dos. 5 dl rödbetsjuice 2,5 timmar innan kan ge upp till 20% lägre syrekonsumtion vid måttlig intensitet, förbättra syreupptaget submaximalt och ge ökad uthållighet vid högre intensitet.

Tar man den rekommenderade dagliga dosen håller effekten i sig minst under 15 dagar efter avslut.

rödbetor