Glutenfria mjölsorter

Alla nedanstående mjölsorter är glutenfria men de flesta innehåller mycket kolhydrater och har en stark blodsockerhöjande effekt. Använd till största del de med lägst kolhydratinnehåll som mandelmjöl och kokosmjöl, fyll eventuellt ut med mer stärkelserikt mjöl med högt fiberinnehåll som har en låg blodsockerhöjande effekt (Lågt glykemiskt index GI) som tex. bovetemjöl, bananmjöl, teff och durra.

Övriga stärkelserika/kolhydratrika mjölsorter bör användas i så liten mängd som möjligt för att ändå få ett bra bröd. Ha gärna en stor mängd av fiberrika livsmedel som frön, nötter, fibrex, pofiber i ditt bröd så får du ett bättre bröd ur blodsockersynpunkt. Även ägg och ost kan användas i vissa lågkolhydratbröd för att få ett bröd som håller ihop utan stärkelserika produkter.

Mjölsorter/konsistensgivare med lågt kolhydratinnehåll (passar lågkolhydratkost)

  • Mandelmjöl
  • Sesammjöl
    kokosmjöl
  • Kokosmjöl
  • Pofiber
  • Psylliumhusk/fiberhusk
  • Fibrex

 Arrowrot är en lukt- och smakfri rot som används torkad och malen för att få en helt klar redning i soppor, såser, grytor och efterrätter. Såser redda med arrowrot klarar också att frysas bättre än såser redda med majsstärkelse. Arrowrot höjer blodsockret kraftigt.

 Amarant – ört vars frö man gör mjöl och flingor av. Amarant har hög proteinhalt,  ganska stark nötaktig smak. Låg blodsockerhöjande effekt men högt kolhydrat innehåll.

  • Kan bytas mot: teff, quinoamjöl, kikärtsmjöl, rårismjöl.
  • Passar till: bröd, pajskal och matpannkakor.

Bananmjöl (grönbananmjöl) tillverkas av gröna omogna matbananer som även kallas Plantain. Bananmjölet innehåller Resistent Stärkelse 2 (RS2). Det är en typ av stärkelse som inte tas upp i tunntarmen, utan når tjocktarmen oförändrat, där det smälter och omvandlas till näring åt de goda tarmbakterierna. RS2 kan reglera blodsockret, ge ökad produktion av smörsyra, fungera som prebiotika, stärka immunförsvaret, minska inflammationer i tarmväggen. Mjölet rekommenderas till alla som vill förbättra sin tarmhälsa, men speciellt för Diabetiker som kan få lägre morgonsocker. Kan med fördel blandas med andra mjölprodukter. Det är en utmärkt ingrediens i bröd, gröt, barnmat, soppor och såser. Den är även rik på fiber, kalium, magnesium och järn. Låg blodsockerhöjande effekt, stor andel resistens stärkelse.
Källa: http://www.husapoteket.eu

Bovetemjöl är varken släkt med vete eller andra sädesslag utan med rabarber. Bovete  är basbildande i kroppen och är milt för magen. Låg blodsockerhöjande effekt men högt kolhydratinnehåll.

  • Kan bytas mot: rårismjöl, quinoamjöl.
  • Passar till: bröd och matpannkakor.

Durramjöl (sorghum). Durra är ett ljust glutenfritt sädesslag som ursprungligen kommer från Afrika. Ett fullkornsmjöl som gör att den är mineral- och fiberrik, durra innehåller dessutom massor med antioxidanter.  Egenskaperna i bakning liknar havremjölk. Låg blodsockerhöjande effekt men högt kolhydrat innehåll. Finns även som korn som kan användas istället för ris.

  • Kan bytas mot: rårismjöl, kikärtsmjöl eller en kombination av hälften sojamjöl och bovetemjöl.
  • Passar till: bröd, pajskal, pannkakor och scones.

Dessa recept blir riktigt bra.

Nillas Durrafrallor

Durralimpa från Vardagspuls

Organicbymommy-durra och tefflimpa 

Underbart bröd från blomsterochbakverk

Fibrex är en kostfiber från sockerbetan som binder vatten upp till fyra gånger sin egen vikt. Används för att öka fiberhalten (inte som mjöl) och för att behålla saftigheten i bakverk.

  • Passar till: fiberrikt bröd.

Hasselnötsmjöl är malda hasselnötter och innehåller fett och protein. Har lågt kolhydrat innehåll och låg blodsockerhöjande effekt.

  • Passar till: kakor, tårtbottnar och andra söta bakverk.

Havregryn och havremjöl anses som vårt mest näringsrika sädesslag. Om du har celiaki är det viktigt att endast välja havre från den glutenfria hyllan, så kallad ren havre. Nakenhavre är en gammal form av havre med mer smak och högre näringsinnehåll. Skrädmjöl är havremjöl som mals av rostad havre till ett aromatiskt mjöl, med smak av mandel.

  • Kan bytas mot: durramjöl, teffmjöl eller hälften majsmjöl och quinoamjöl.
  • Passar till: bröd, smuldeg och i andra söta recept.

Hirs är en art i växtfamiljen gräs som bland annat innehåller magnesium, zink, kalcium, kalium, samt olika vitamin B som B6, B1 och B2. Malen ger det ett lite nötaktigt, ljust mjöl som passar till alla ljusa bröd. Finns även hirsmannagryn.

  • Flingorna kan bytas mot: boveteflingor. Mjölet kan bytas mot: rismjöl.
  • Passar till: gröt, välling, bakning och müsli blandningar. 

Jordmandelmjöl även kallad Chufa är en rotknöl med en hård brun yta/skal. Den går bra att ha i glutenfria mjölmixer men blanda gärna med grönbananmjöl och cassavamjöl som binder bättre. Jordmandel ger mycket fin nötkiknande smak åt bröd och bakverk.
OBS! Chufan är ingen nöt, därför kan även nötallergiker använda den i matlagning.
Källa: http://www.husapoteket.eu

Kikärtsmjöl är malda kikärtor. Mjölet är proteinrikt, näringsrikt och har Låg blodsockerhöjande effekt men högt kolhydrat innehåll.

  • Kan bytas mot: quinoamjöl, amaranthmjöl, rårismjöl, bovetemjöl
  • Passar till: bröd, matpannkakor, panering, pajskal

Detta recept från Evelinas Ekologiska blir jättebra.
Prova även detta recept på kikärtspannkaka 

Kokosmjöl är extremt fiber- och proteinrikt, vilket gör mjölet drygt, rikt på järn och andra mineraler och antioxidanter. Har lågt kolhydratinnehåll och låg blodsockerhöjande effekt.

  • Passar till: söta bakverk, i lågkolhydratsbröd, muffins och kakor bakade med ägg.

Majsmjöl är stärkelserikt och innehåller en hög andel kolhydrater. Högt.
Tillför färg, sötma och smak. Är inte samma sak som och kan inte bytas mot majsstärkelse. Höjer blodsockret kraftigt.

  • Kan bytas mot: rismjöl, hirsmjöl, kikärtsmjöl.
  • Passar till: bröd, kakor, pannkakor och tortillas.

 Majsstärkelse är gjort av den inre kärnan av majskornet. Stärkelsen gör vatten till gelé när den upphettas. Används främst som bindnings- eller förtjockningsmedel. Höjer blodsockret kraftigt.

  • Kan bytas mot: potatismjöl, tapiokastärkelse, arrowrot
  • Passar till: bröd, söta bakverk.

Mandelmjöl är mald mandel och innehåller låg andel kolhydrater och hög andel fett och protein, dessutom mycket järn, fibrer och fleromättat fett. Låg blodsockerhöjande effekt.

Kan bytas mot: hasselnötsmjöl eller andra malda nötter.

  • Passar till: söta bakverk och gärna tillsammans med kokosmjöl. 

Nyponskalsmjöl tillverkas genom malning av mogna och halverade nyponskal. Det tillför syrlighet, mycket vitaminer, antioxidanter och mörk färg till glutenfria degar. Låg blodsockerhöjande effekt men högt kolhydrat innehåll.

  • Kan ej bytas men uteslutas.
  • Passar till: bröd och mellanmålsbar

 Polenta är små gryn som framställs av majskornets kärna. Höjer blodsockret kraftigt.

  • Passar till: gröt och majsbröd.

Potatismjöl eller potatisstärkelse är ren stärkelse som utvinns ur potatis. Höjer blodsockret kraftigt när det upphettas.

  • Passar till: bröd, tårtbottnar och andra söta bakverk.

Rismjöl är skalat, torkat och malt långkornigt ris, har en neutral smak och innehåller mycket stärkelse som behövs som bindemedel i degar och pannkakssmet. Höjer blodsockret kraftigt.

  • Kan bytas mot: rårismjöl, majsmjöl.
  • Passar till: ljust bröd, alla söta bakverk och pannkakor.

Rårismjöl/fullkornsrismjöl är torkat och malt råris (fullkornsris) och har en något mer fyllig smak än vitt rismjöl. Det innehåller mycket stärkelse som behövs som bindemedel i degar och pannkakssmet. Höjer blodsockret kraftigt.

  • Kan bytas mot: rismjöl, bovetemjöl, durramjöl, hirsmjöl, teffmjöl
  • Passar till: bröd, söta bakverk och pannkakor

Sesammjöl är gjort av fettreducerade sesamfrön. Det har ett vitt fint utseende och innehåller hela 15% fibrer. Samtidigt är det rikt på protein och mineraler som järn, zink och magnesium. Sesammjöl har en mild och nötaktig arom. Den  runda och svagt sötaktiga smaken passar utmärkt till kex, kakor och bröd.

Sojamjöl framställs av sojabönor. Sojamjöl är proteinrikt och innehåller nyttiga omättade fetter, dessutom vitaminer och mineraler. Sojamjölet är lätt aromatiskt och har en nötaktig ton i smaken. Låg blodsockerhöjande effekt men högt kolhydrat innehåll.

  • Kan bytas mot: quinoamjöl och durra i kombination med hälften bovetemjöl.
  • Passar till: bakning, pajskal och matpannkakor.

OBS! Välj alltid ekologisk soja då soja ofta är en genmanipulerad (GMO)produkt. Var medveten om att soja innehåller växtöstrogenet (fotoöstrogen) och kan påverka dina hormoner.

Quinoamjöl kommer från quinoaörten som härstammar från Sydamerika. Den är släkt med spenat och rödbeta och finns i många olika färger och storlekar. Quinoa är rikt på protein, järn och magnesium. Låg blodsockerhöjande effekt men högt kolhydrat innehåll.

  • Passar till: bröd och matiga pannkakor

Tapiocamjöl/kassava utvinns från maniokabuskens rot och kommer ursprungligen från Sydamerika där den ofta används som ersättning för potatis.  Kassavan har flera namn såsom Yuccarot, Maniok, Casabe och Tapioka. Kassava är fettsnål, låg i proteinhalt och innehåller mineraler som zink, magnesium, koppar, järn och mangan. Kassavan är stärkelserik och kan ersätta vetemjöl i många bakverk och rätter. Funkar även som redning i såser. Höjer blodsockret kraftigt.

Teffmjöl är ett etiopiskt sädesslag med högt näringsvärde. Det ser ut ungefär som rågmjöl, smakar fullkornsaktigt. Låg blodsockerhöjande effekt men högt kolhydrat innehåll.

  • Kan bytas mot: havremjöl, bovetemjöl, durra, rårismjöl.
  • Passar till: matbröd, matpannkakor men även söta bakverk (särskilt med choklad)
  • Funkar jättebra i blodmat som blodplättar och blodpalt- se recept här. Även vanlig potatispalt blir jättebra med ljust teffmjöl.

Stor del av denna info kommer från www.nillaskitchen.com

teff