Konsistensgivare vid glutenfri bakning

Dessa ersätter glutens egenskaper (klistrighet, elasticitet), det vill säga gör det möjligt för jästen att skapa luftstruktur i brödet och gör att degen håller ihop. De olika konsistensgivarna bidrar också till att degen får smidighet och går att forma. Dessutom binder flera av dem fukt och gör brödet saftigt.

 Pofiber utgörs av torkade fibrer av potatis och består till 70 procent av kostfiber. Används främst som konsistensgivare, ungefär som psylliumfröskal och fiberhusk. Genom att den effektivt binder stora mängder vätska blir brödet saftigare och går att forma och rulla.

  • Passar till: bröd och söta bakverk.

Xantangummi har precis som gluten ”klistriga” egenskaper vilket får andra olika ingredienser i den glutenfria bakningen att hålla ihop. Välj alltid xantangummi som är märkt med den glutenfria symbolen då xantangummi framställs ur glukos och ibland är glukosen vete.

  • Kan bytas mot: guargummi
  • Passar till: bröd och söta bakverk.

Guargummi eller guarkärnmjöl är en kolhydrat som utvinns ur baljväxten guarväxten. Guarkärnmjöl används som förtjocknings– och stabiliseringsmedel på samma sätt som xantangummi.

  • Kan bytas mot: xantangummi
  • Passar till: bröd och söta bakverk.

 Psylliumfrön, psylliumhusk, psylliumfröskal, loppfröskal och fiberhusk

Egentligen alla dessa samma sak och namnet beror på vad tillverkaren kallar det. Produkterna kommer från psylliumfröet (loppfrö på svenska) – som är malt olika fint.

Psylliumfrö hel/loppfrön – liknar små linfrön till utseendet och binder fukt på samma sätt i glutenfria degar och smet på grund av det höga fiberinnehållet.

Psylliumfröskal, psylliumhusk, loppfröskal – är en grovmalen form av psylliumfrön och används på samma sätt som fiberhusk och psyllium (mald) men det krävs en något större mängd.

Fiberhusk eller psyllium – är den mest finmalda formen av psylliumfrön vilket gör den drygare och att det behövs en något mindre mängd.

psyllium

Stor del av denna info kommer från www.nillaskitchen.com