Kostinriktningar

Det finns många definitioner av dessa olika kosthållningar. Här kommer en förenklad förklaring.

Paleo/stenålderskost
Paleo är en förkortning för Paleolitikum – den äldre stenåldern och kosthållningen innebär att man äter det som åts under den perioden vi var samlare och jägare. Man äter alltså den kost som människan ursprungligen ätit och är anpassad för. Paleokost innebär i stora drag att man äter naturliga råvaror som nötter, frön, frukt, bär, grönsaker, rotfrukter, gärna vilt kött och fisk och naturbeteskött. Inget spannmål, baljväxter, pasta, ingen potatis, inget socker och inga mjölkprodukter.
Läs mer om Paleokost på www.undervårttak.se och på www.swedishpaleo.se

Autoimmunkost
Autoimmunkost är som grund Paleokost men innebär att man under en period även undviker en del livsmedel som för känsliga individer kan trigga igång immunförsvaret och på så vis vara en orsak till autoimmunsjukdom. Det kan tex vara ägg, potatisväxter, nötter och frön. Efter att man ätit Autoimmunkost under 30-90 dagar lägger man sakta in de livsmedel du från början uteslutit för att se om ditt immunförsvar reagerar. Autoimmunkost handlar mycket om att läka mage och tarm där större delen av vårt immunförsvar sitter.

Läs mer om autoimmunkost på www.karlhulten.se och på http://www.paleoteket.se

LCHF
Står för low carb high fat och innebär att kolhydratintaget ligger under 20 g per dag och minst 60% av energiintaget kommer från fett. Kolhydratintaget ska vara så lågt att din kropp börjar tillverka större mängd blodsocker av fett istället för av kolhydrater- detta tillstånd kallas ketos.  För att uppnå ketos undviker man kolhydrater som socker, pasta, ris, potatis, spannmål, baljväxter, frukt/bär, rotsaker, och till viss del mjölkprodukter. Det ska vara naturlig oprocessad mat med en bra fettprofil – alltså bra fettkvalitet. Transfetter (som tex margariner) och omega 6 rika växoljor som solrosolja, majsolja undviks till fördel för naturliga fetter som smör, kokosfett, fett från fisk och kött. Det finns mer liberala varianter som fortfarande kallas LCHF – ex liberal LCHF där man äter upp till 100 g kolhydrater men fortfarande ska de kolhydrater man tar bort ersättas med en hög mängd fett. Om man enbart drar ner på kolhydraterna men inte lägger till fett så kallas det lågkolhydratkost.

Läs mer på www.kostdoktorn.se, http://www.lchfingenjoren.se, www.annahallen.sewww.lifezone.se, http://www.martinajohansson.se

Lågkolhydratkost
Här har man samma upplägg som med LCHF, man utesluter alltså blodsockerhöjande produkter och bör ligga på under 100 g kolhydrater per dag men här äter man inte lika stor andel fett. LCHF är en form av lågkolhydratkost men med en stor andel fett.

GI är inte samma sak som lågkolhydratkost, inom GI äter man en större andel kolhydrater men byter ut sina snabba kolhydrater mot kolhydrater som har en långsam effekt på blodsockret som tex fullkornsprodukter.

Se ovanstående länkar för mer info.

Rawfood/levande föda
Inom rawfood äter man levande föda vilket innebär att maten ska ha högt näringsinnehåll då den inte upphettats mer än max 40 grader. Det fokuserar på sockerfria, glutenfria, GMO fria och ekologiska råvaror. Man äter mycket blötlagda baljväxter, frön och nötter, groddade frön samt frukt, bär och grönsaker. Mycket centrifugerade juicer och fermenterade produkter används.  Rawfood är helt utan animaliska produkter och är en form av vegandiet om man håller den strikt.

Läs mer på www.rawfoodbyerica.sehttp://www.rawfoodfamiljen.se, www.reneevoltaire.se, http://www.rawfoodrecept.se

Vegan
Som vegan äter man inga animaliska produkter och undviker alltså kött, fisk, fågel, ägg och mjölkprodukter samt ex godis innehållande gelatin. Veganer undviker även andra produkter som ex kläder gjorda av djurskinn. Proteinerna kommer från baljväxter, nötter, frön, fullkornsprodukter och alger.
Som vegetarian äter man liknande kost men många vegetarianer äter mjölkprodukter och ägg och kallas då lakto-ovo vegetarian, det finns även en del vegetarianer som äter fisk och skaldjur och kallas då pescovegetarian.

Läs mer på ovanstående länkar om rawfood samt på www.vegoliv.se, http://www.idunmatochnaringskonsult.se, http://www.vegan.se