Fluor eller fluorfri tandkräm?

Just nu pågår en het debatt om fluor och det råder förvirring om huruvida man ska använda det eller inte. Forskningsunderlaget när det gäller fluorets positiva effekt på vår tandhälsa är stort däremot finns det annan forskning som visar att fluor har allvarliga effekter som t.ex. ökad risk för ADHD, cancer, infertilitet, hjärt-kärlsjukdom och sköldkörtelsjukdom.   Här sitter många av oss i en rävsax, man vill undvika att få i sig fluor i farliga mängder men har samtidigt en tandhälsa som gör att man måste ha det.tanderJag har skrivit ner fakta om fluor och min syn på saken och kanske kan det hjälpa dig ta ett beslut som känns bra och kom ihåg- det finns inte en lösning som passar alla, det finns lika många lösningar som det finns människor. 
För mig som Hälsovägledare, Kost och Näringsrådgivare ligger fokus alltid på att människor ska få i sig rätt näring. Det är en förutsättning för att må bra både fysiskt och mentalt och på så vis även få ork och energi till att börja röra på sig.
Rätt näring handlar för mig om en bas, som så långt det är möjligt, består av naturlig, ekologisk, gift och tillsatsfri lågkolhydratkost som ger ett bra näringsvärde och ett stabilt blodsocker.
En stor bonus är också att rätt kost med rätt näring även ger bättre tandhälsa. 
För att få en bra näringsstatus är det viktigt att sanera sin omgivning från kemikalier och andra farliga ämnen och även där i så stor mån det är möjligt använda ekologiska, giftfria produkter. Även om vi får i oss bra näring så räcker det tyvärr inte till för att hålla en god hälsa om vår kropp får i sig stora mängder farliga ämnen. 
Vi måste alltid få i oss mer bra uppbyggande näring än vi får i oss nedbrytande gifter.  Tyvärr hör inte fluorprodukter till det jag tycker är optimalt att vi stoppar i vår mun ur näringssynpunkt men det finns personer som pga. tandbesvär behöver det.
Faran med fluordebatten tycker jag är att människor slutar med fluorprodukter men fortsätter äta och dricka som de gjorde tidigare- detta kan ge problem med tänderna. 

Vad är fluor, hur mycket behöver vi, när är det toxiskt?

Utdrag från http://www.1177.se
Fluor är ett vanligt grundämne som förekommer i olika föreningar i berggrund, mineraler och olika jordarter. Jordskorpans fluorföreningar är delvis lösliga i vatten. Det innebär att grundvatten, beroende på bergart och vattnets genomströmning, kan ha olika fluorhalter. Fluor förekommer även i luften i form av damm- och stoftpartiklar, och i vattendroppar.

Utdrag ur Näringsmedicinska uppslagsboken skriven av Dr. Peter Wilhelmsson Naturläkare och Näringsmedicinare:
Människokroppen innehåller naturligt 3-7 mg fluor. Normala fluorvärden i blodet är 4-6 µg/100 ml. Över 90 % lagras i skelettet. Den viktigaste funktionen hos fluor är att öka bendensiteten och därigenom förhindra hål i tänderna. Man har trott att skelettet stärks av fluor men flera studier visar att skelettet på lång sikt blir skörare. Bästa källorna för fluor är sardiner, makrill, vitt vin, torsk, räkor, grönt te och kaffe. Om man dricker fluorerat vatten kan 3 dl innehålla 0,2-0,3 mg fluor. En annan källa är användning av teflonpanna/kastrull. Stort intag av fluorrika typer av grönt te kan orsaka inlagring av för stora halter fluor i kroppen.

Det finns inget uträknat rekommenderat intag men 1,5-4 mg per dag rekommenderas av många. De allra flesta får i sig tillräckligt med fluor via kosten och behöver inte tillskott. 
Den toxiska dosen ligger på 20-80 mg per dag. Negativa reaktioner kan komma även vid doser mellan 5-10 mg per dag under längre tid. Totala mängden fluor i en tandkrämstub kan vara toxiskt för ett spädbarn. Håll utom räckhåll! Fluor är ett mycket giftigt och skadligt ämne vid toxiska doser.
Intag genom kosten, fluorerat vatten, teflonpanna/kastrull samt tandkräm och munvatten kan tillsammans ge en långsiktig förgiftning.  Fluor kan skada nervsystemet, minska IQ och skapa inlärningsproblem. Det kan även förorsaka höftfrakturer, hjärt-kärlsjukdomar, cancer, karies, fluoros (fläckar på tänderna) m.m.

Det är kosten som ska ge god tandhälsa inte fluoret
Den största positiva påverkan på våra tänder ligger inte i huruvida vi använder fluor eller inte, det ligger i vad vi stoppar i vår mun och hur vi mår i övrigt.
 
 Vi har fått tandproblem pga. att vi äter mycket raffinerade och sockerrika produkter som godis, läsk, juice, mjöl i olika former och stora mängder fruktsocker som har visat sig vara mycket negativt för våra tänder. Detta har man löst genom att införa fluorprodukter som stärker våra tänders försvar mot dessa angrepp.
Att äta en kost i huvudsak baserad på ”ursprunglig föda” som kött, fisk, fågel, ägg, grönsaker, nötter, rotfrukter och bara dricka vatten har en positiv inverkan på våra tänder. 

Forskning visar att kosten är viktigast för tandhälsan
Petra Molnar – har gjort en doktorsavhandling vid Stockholms universitet där hon undersökt tänder från 17 vuxna män och 11 kvinnor från gravfältet Ajvide i sydvästra Gotland. På stenåldern hade man inte tillgång till tandborstar och tandkräm men hade ändå ingen karies. Den stora skillnaden mellan nu och då är vad de människorna åt. De åt huvudsakligen fisk och säl. Sockerrika produkter som godis, läsk, mjölkprodukter, sportdrycker, juice åt man inte alls och frukt och bär åt man i mycket små mängder. 
Redan på 30-talet började man se en stor skillnad på tandhälsan beroende på hur människors matvanor såg ut. Tandläkarprofessorn Weston A Price gjorde en omfattande studie på ursprungsbefolkningar och han kom fram till att befolkningar som inte åt modern kost innehållande socker och vitt mjöl knappt hade någon karies. Han jämförde många olika grupper ex barn i Schweiz där den ena gruppen levde på traditionell mat och hade i snitt 0,3 kariesangripna tänder per person medan barn i det moderniserade Schweiz där man åt liberalt med vitt mjöl och sötsaker hade i snitt 9,8 hål per barn. Han gjorde andra liknande jämförelser mellan kost och karies i Skottland, Fiji, Afrika och Australien.
Slutsatsen var enkel- de som åt traditionell kost utan vitt mjöl och sötsaker hade mycket lite karies. Man kan läsa hans bok Nutrition and Physical Degeneration på nätet.  Där finns även bilder från hans forskning- se länk nedan.
Det viktigaste för vår tandhälsa, och vår hälsa i stort, idag är alltså att vi äter liberalt med sockerrika produkter och vitt mjöl.

Väg för och nackdelar- ta ställning. 
Om man inte vill ändra sin kost och dryckesvanor eller hunnit få dålig tandhälsa 
av tidigare matvanor eller har dålig tandhälsa av andra orsaker som t.ex. av mediciner eller sjukdom kanske man inte kan klara sig utan fluorprodukter och det är då viktigt att man följer de rekommendationer man får angående hur man använder det för att undvika överdosering som t.ex. att inte svälja fluor. Om du vill fortsätta med fluorprodukter men söker efter alternativ innehållande mer naturliga ingredienser så finns ex. märket Kingfisher med fluor. 

Om du, efter tagit reda på fakta angående risker och fördelar, tagit ställning och tänkt sluta använda fluor bör du vara mycket noga med kost, dryck och din tandhygien i övrigt. Gå regelbundet till tandvården om du är osäker på hur dina tänder påverkas- det finns som sagt inte en lösning som passar alla.
Undvik, socker, vitt mjöl, fruktsocker i stora mängder och drycker som mjölk, juice, sportdryck som t.ex. Celsius och håll dig till att dricka vatten och äta en Stenålders (Paleo) eller LCHF kost.
Kingfisher fluorfri känns fräsch och den använder jag. Det finns flera märken som du kan prova som ex. Weleda, Eco cosmetics, Green people etc. Finns länkar nedan. 

Jag är gärna ett stöd på vägen men lösningen finns inom dig själv.
//
Jana Stridfeldt Bjuhr Hälsovägledare, Lic. Kost och Näringsrådgivare

Se länkar nedan – där hittar du mer info

Information om fluor från Svenskt vatten, Livsmedelsverket, SBU och Folktandvården

http://www.svensktvatten.se/Vattentjanster/Dricksvatten/Takt-till-kran/Kemiska-amnen/Fluorid/
http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Att-forebygga-karies/http://www.slv.se/sv/grupp1/Dricksvatten/Dricksvattenkvalitet/Fluorid/http://www.folktandvardengavleborg.se/Rad-och-tips/Rad-for-dina-tander/Fluor-barn2/

Information om risker med fluor och alternativ

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21946616
http://www.hsph.harvard.edu/news/features/fluoride-childrens-health-grandjean-choi/
http://newsvoice.se/2014/09/01/forskare-varnar-for-fluor-till-barn-medvetenheten-dampas/
http://nyadagbladet.se/halsa/forskare-fluor-ar-farligt-for-barn/
http://www.epochtimes.se/Kemist-varnar-foer-fluor-a23526.html
http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=3708
http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1240&print=1
http://www.tf.nu/nyhet/fluori-tandkram-och-dricksvatten-farligt
http://art-bin.com/art/sallstrom_sw.html
http://www.jordklok.se/tandvard/

Kost och tandhälsa på 2000-talet
http://www.gu.se/english/research/publication/?publicationId=153797

Petra Molnars avhandling:
http://www.su.se/om-oss/press-media-nyheter/pressrum/sp%C3%A5r-i-skelett-och-t%C3%A4nder-ber%C3%A4ttar-om-liv-och-d%C3%B6d-under-sten%C3%A5ldern-1.7067

Läs boken Nutrition and Physical Degeneration på: http://journeytoforever.org/farm_library/price/pricetoc.html?_sm_au_=iVV6Jsfnq0sW1BV2

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s